آشنایی با تجهیزات سیستم های صوتی ماشین (بخش دوم)

در بخش قبل با انواع پخش های اتومبیل از نظر ظاهر آشنا شدیم. در این بخش میخواهیم مشخصات فنی مورد بررسی قرار دهیم. ضبط های ماشین از نظر فنی مشخصه های متعددی دارند. ما در این مبحث سعی میکنیم مشخصات صوتی پخش های اتومبیل را به طور کامل بیان کنیم.

اغلب پخش های ماشین دارای چهار خروجی بلندگو میباشند که توان و کیفیت آنها بسته به نوع ضبط و برند متفاوت است. ( این نکته نیز شایان ذکر است که مشخصات روی کاغذ یا همان مشخصاتی که از سوی کمپانی معرفی میشوند در عمل ممکن است با مشخصات حقیقی ضبط متفاوت باشند، و این تا حد زیادی بستگی به برند و کمپانی سازنده و معتبر بودن آن دارد که این مطلب خود میتواند یک مقاله جدا باشد.

توان خروجی توان خروجی اکثر ضبط های ماشین با برند های معتبر از سوی کمپانی 4 عدد 45یا 50 یا 55 وات اعلام میشود و در این میان شرکت پایونیر یک ضبط ماشین با مدل DEH-X4850FD وارد بازار کرد که دارای 4 خروجی 100 وات میباشد. شرکت سونی نیز دست به کار شده و سه مدل ضبط ماشین با مدل های MEX-XB100BT و MEX-GS820BT و MEX-M100 BT روانه بازار کرد که هر سه پخش دارای 4 خروجی 100 وات میباشند. این نکته نیز شایان ذکر است که تمام توان های درج شده ماکزیمم توان پخش ها بوده و توان اسمی آنها تقریباً نصف این ارقام میباشد.

مشخصه دیگر پخش های اتومبیل که بسیار مهم میباشد خروجی آمپلیفایر آنها است. خروجی آمپلیفایر از دو جهت مورد بررسی قرار میگیرد 1 – تعداد خروجی 2 – ولتاژ پری. تعداد خروجی آمپلیفایر در ضبط های مختلف متفاوت است بعضی پخش ها یک جفت، بعضی پخش ها دو جفت، بعضی پخش ها سه جفت، بعضی پخش ها پنج عدد شامل دو جفت بلندگو های جلو و عقب و چپ و راست. و یک عدد برای ساب ووفر، بعضی پخش های حرفه ای که دارای 4 جفت خروجی آمپلیفایر میباشند. گفتیم که ولتاژ خروجی آمپلیفایر نیز مهم میباشد. هرچی ولتاژ خروجی های آمپلیفایر یک ضبط ماشین بیشتر باشد، آن پخش برای راه اندازی سیستم صوتی مناسب تر است ( این امر برای گرفتن حد اکثر توان آمپلیفایر و کاهش نویز بسیار اهمیت دارد). اغلب پخش هایی که 2 عدد یا 4 عدد خروجی آمپلیفایر دارند ولتاژ پری اوت آنها 2 ولت و 2.5 ولت میباشد. اما این دلیل بر این نمیشود که تمام ضبط هایی که 6 عدد خروجی آمپلیفایر دارند ولتاژ پری اوت آنها 4 ولت یا های ولت باشد. برخی پخش های اتومبیل دارای 6 عدد خروجی آمپلیفایر با ولتاژ 2 ولت میباشند. مانند پخش پایونیر مدل DEH-S1253UB. پخش های ایده آل برای راه اندازی سیستم صوتی پخش هایی هستند با حداقل 6 خروجی آمپلیفایر با ولتاژ 4 ولت و بالاتر. مانند پخش پایونیر مدل DEH-X7750UI .

دیگر مشخصه مهم ضبط های ماشین تنظیمات صوتی و اکولایزر آنهاست. هرچه تعداد باند های اکولایزر بیشتر باشد دامنه تنظیم صدا به سلیقه کاربر بیشتر و در نتیجه پخش ایده تر میشود. همچنین تنظیمات صوتی دیگر مانند تنظیمات ساب ووفر، تنظیمات جدا گانه هر بلندگو، تنظیمات LPF و HPF، تقویت باس و… نیز از مشخصه هایی هستند که در ایده آل بودن ضبط ماشین بسیار موثر هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *