آشنایی با آمپلیفایر

آمپلیفایر چیست؟

آمپلیفایر وسیله ایست برای تقویت سیگنال های الکترونیک، که در سیستم صوتی برای تقویت سیگنال های صوتی استفاده میشود. آمپلیفایر ها انواع مختلف دارند که پایه و اساس همه آنها تقویت صدا بوده و تفاوت کاربرد آنها در جاهای مختلف باعث تمایز آنها در طراحی شده است مانند: آمپلیفایر های خانگی، آمپلیفایر های ماشین، آمپلیفایر های پیجینگ، اکو آمپلیفایر و… .آمپلیفایر ها از نظر قطعات کاربردی در ساخت آنها به چند نوع تقسیم میشوند. مانند: آمپلیفایر های لامپی که بسیار قدیمی و منسوخ هستند، آمپلیفایر های ترانزیستوری و آمپلیفایر های مدار مجتمع (آی سی دار) که در آنها به جای ترانزیستور از آی سی برای تقویت استفاده میشود. همچنین آمپلیفایر ها از نظر طراحی و کارکرد دارای چندین کلاس کاری هستند که معروفترین آنها کلاس های A و B و AB و D و H هستند. ما در این مقاله تحلیل کلاس ها را کنار گذاشته و فقط به ساده ترین شکل می خواهیم با ویژگی های آنها آشنا شویم.

اغلب دستگاه های پخش صوتی و تصویری دارای آمپلیفایر میباشند. مانند: تلویزیون، ضبط صوت، ضبط ماشین و… که همگی دارای آمپلیفایر داخلی میباشند. اما دلایلی باعث شده که افراد از آمپلیفایر خارجی استفاده کنند 1- ضعیف بودن آمپلیفایر داخلی دستگاه. 2- کیفیت کم تر از سطح انتظار کاربر و… . در اتومبیل هم به همین صورت است، تمامی پخش های اتومبیل دارای آمپلیفایر داخلی هستند اما ضعیف بودن آنها باعث شده که افراد از آمپلیفایر خارجی برای تقویت سیستم صوتی اتومبیل خود استفاده کنند. آمپلیفایر های ماشین نیز چند دسته اند که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

1- 1- آمپلیفایر های مونو: این آمپلیفایر ها دارای یک خروجی هستند و اغلب برای راه اندازی ساب ووفر استفاده میشوند. شایان ذکر است که آمپلیفایر های منو فولرنج هم در بازار هستند که از آنها هم میتوان برای راه اندازی ساب ووفر استفاده کرد و هم برای بلندگو و میدرنج و تیوتر.

2- آمپلیفایر استریو: آمپلیفایر های استریو اتومبیل شامل آمپلیفایر های دوکانال و چهار کانال میشوند. این آمپلیفایر ها همانطور که از نامشان پیداست دارای 2 یا 4 خروجی هستند که بسته به نوع تنظیمات و قابلیت های آمپلیفایر میتوانند باند، میدرنج، تیوتر و حتی ساب ووفر را راه اندازی کنند.

3- آمپلیفایر های ترکیبی: این آمپلیفایر ها به آمپلیفایر های 3 کانال و 5 کانال معروف هستند، بدین صورت که یک کانال آنها مخصوص ساب ووفر بوده و دو یا چهار کانال دیگر برای راه اندازی باند، میدرنج یا تیوتر به کار میروند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *